lördag 19 november 2011

Måns dop



Mån döptes den 19/11 2011

Ett litet barn har kommit till världen. Det vill vi gärna fira tillsammans med er - välkommen till dop.

För dig som förälder kan dopet vara ett tecken på tacksamhet, att du har fått bli förälder till just denna lilla människa.

Löftet

I dopet finns löftet om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer. Genom hela kyrkans historia har dopet varit den synliga bekräftelsen på varje människas självklara samhörighet med Gud.

Dopgudstjänsten är en glädjens och livets fest. Den som döps lyfts fram inför Gud som ger oss livet och som vill dela vår glädje över det. Gud vill vara oss nära livet igenom, befria oss från allt som förlamar och på så sätt förnya våra livsmöjligheter.

Namnet en identitet - dopet mycket mer

Många tror att dopet är en namngivningsceremoni. Namnet är viktigt och personligt men dopet är något annat som rymmer en stor hemlighet. Dopet är ett löfte från Gud att vara med oss på ett nära och personligt sätt i hela vårt liv ända in i döden. Vi får del av den helige Anden, som är Guds osynliga närvaro i vårt inre. Det är en skatt som döpta personer bär med sig genom hela livet – ett sigill som aldrig försvinner.

Dop för ungdomar

Det är oftast barn som döps i Svenska kyrkans regi, men allt fler ungdomar och unga vuxna vill döpas. Det sker ofta i samband med konfirmationsläsning, efter undervisning eller i samband med en samtalsgrupp i kristen tro.

Dop och medlemskap

Dopet är grunden till medlemskap i Svenska kyrkan. Den som har döpts i ett annat kristet samfund är också välkommen som medlem i Svenska kyrkan, något nytt dop behövs inte. Enligt Svenska kyrkans ordning gäller ett kristet dop för alltid.

1 kommentar:

  1. Ang. mitt eget blogginlägg och din kommentar.. Ingenting var riktat till dig eller mamma och jag förstår inte varför du tagit åt dig.. det gör mig ledsen.
    När det gäller Måns dop så hade vi sagt vi skulle komma men jag fick lämna återbud när jag fick tandläkartiden. Dopgåvan gick med posten och både Jonas och Gabriella fick besked om detta.
    Nu när jag ser bilden och vilken underbar uppslutning det var är jag lite glad att vi inte kom. Att låta Sanna se skillnaden i intresset att delta hade inte varit skoj då hon redan känner sig "dissad av släkten" (hennes egna ord). Jo, jag hade skickat inbjudningar till ganska många men fick inget gensvar. Endast ni deltog.. tack <3

    SvaraRadera